Skip to main content
Lab Vis

Visuality and Visualization LabSchool of Fine ArtsFederal University of Rio de Janeiro

Dynamic brand
Journal paper

Teaching Information Visualization through Situated Design: Case Studies from the Classroom

2024

Renata Perim Albuquerque Lopes; Regina Reznik; Doris Kosminsky

Data Visualization
Methodology

In this article, we discuss an experience with design and situated learning in the Creative Data Visualization course, part of the Visual Communication Design undergraduate program at the Federal University of Rio de Janeiro, a free, public Brazilian university that, thanks to affirmative action policies, has become more inclusive over the years. We begin with a brief introduction to the terms Situated Knowledge, coined by Donna Haraway, Situated Design, based on the former concept, and Situated Learning. We then examine the similarities and differences between these notions and the term Situated Visualization to present a model for the concept of Situated Learning in Information Visualization. Following this foundation, we describe the applied methodology, emphasizing the importance of integrating real-world contexts into students’ projects. As a case study, we present three student projects produced as final assignments for the course. Through this article, we aim to underscore the articulation of situated design concepts in information visualization activities and contribute to teaching and learning practices in this field, particularly within the Global South.

Neste artigo, discutimos uma experiência com design e aprendizagem situada na disciplina de Visualização Criativa de Dados, no curso de graduação em Design de Comunicação Visual na Universidade Federal do Rio de Janeiro, uma universidade pública e gratuita brasileira que, graças às políticas de ações afirmativas, tornou-se mais inclusiva ao longo dos anos. Iniciamos o texto com uma breve introdução aos termos Conhecimento Situado, cunhado por Donna Haraway, Design Situado, fundamentado nesse conceito, e Aprendizagem Situada. Em seguida, examinamos as semelhanças e diferenças entre essas noções e o termo Visualização Situada, a fim de apresentar um modelo para o conceito de Aprendizagem Situada em Visualização da Informação. Com base nessa fundamentação, descrevemos a metodologia aplicada, ressaltando a importância de integrar contextos do mundo real aos projetos dos estudantes. Como estudo de caso, apresentamos três projetos desenvolvidos pelos alunos como trabalhos finais da disciplina. Por meio deste artigo, buscamos evidenciar a articulação de conceitos de design situado em atividades de visualização da informação e contribuir para as práticas de ensino e aprendizagem nessa área, especialmente no contexto do Sul Global.

Link para a página do artigo no evento IEEE VIS:

https://ieeevis.org/year/2024/program/paper_w-eduvis-1018.html

como citar este artigo ABNT:

LOPES, R.; REZNIK, R.; KOSMINSKY, D. Teaching Information Visualization through Situated Design: Case Studies from the Classroom. 2024 IEEE VIS Workshop on Visualization Education, Literacy, and Activities (EduVIS). Anais... Em: 2024 IEEE VIS WORKSHOP ON VISUALIZATION EDUCATION, LITERACY, AND ACTIVITIES (EDUVIS). St. Pete Beach, FL, USA: IEEE, 13 out. 2024. Disponível em: <https://ieeexplore.ieee.org/document/10747675/>. Acesso em: 13 fev. 2025